Baby steps, baby steps

Kuva 6.0. Kuten yleisesti tiedetään, aikamatkustaja ei yleensä saa mukaansa irtainta omaisuutta, joten tämä referenssiteos ei selvinnyt vuoteen 2011 asti. Kirjoittaja joutuu siis tyytymään Googleen.

Viimeksi raaputeltiin vähän iPhone-arkkitehtuurin pintaa ja saatiinkin siitä ainakin jonkinlainen alkeellinen kuva. On isot Cocoan frameworkit joihin tukeutua, on oliot ja Model-View-Controller -filosofiat. Jottei homma menisi ihan teoretisoinniksi, nyt pitäisi taas päästä tekemään jotain käytännössä.

Käytin autoilupeliä esimerkkitapauksena jossain aiemmassa kirjoituksessani, mutta kaahailugenre on harjoitteluvaiheessa  aivan liian vaativa ja kaiken lisäksi melkoisen loppuunkaluttu pelimarkkinoilla. Jotakin simppelimpää siis.

Ympyröitä on jo saatu ruutuun, mitäs niistä saisi aikaan? No vaikka – planeettoja. Painovoima on aina muodissa ja sen laskemiseen löytyy kaavat googlaamalla (ensimmäinen ajatukseni oli kaivaa MAOL:n taulukkokirja esiin, kunnes muistin taas että nyt ollaankin 2000-luvulla). Näyttöä koskettamalla voisi luoda planeettoja, jotka sitten vaikuttaisivat toistensa liikeratoihin painovoimalain määräämällä tavalla. Suhteellisen helppo toteutus ja lopputuloksena mahdollisesti jopa ihan viihdyttävä lelusovellus. Hei, et sitten ryövää tätä ideaa ja tienaa sillä miljoonia, senkin lurjus, tai David Fincher tekee sinusta leffan, jonka perusteella kaikki alkavat pitää sinua kusipäänä.

Kuva 6.1. Kirjoittajan ensimmäisen applikaation ansaintalogiikka graafisena esityksenä.

Eli töihin sitten vaan. Tarvitaan ainakin luokka planeetan ominaisuuksien ja toimintojen kokoamiseen. Planeettojen sijainnit ja keskinäiset vetovoimat pitää päivittää säännöllisesti, siihen tarvitaan Timer Eventiä. Uusia planeettoja pitää päästä luomaan näyttöä koskettamalla, sitä varten täytyy ottaa haltuun Touch Eventeihin reagointimetodit. Ja pitäähän ne planeetat myös piirtää ruutuun; aiemman harjoituksen ympyränpiirtorutiinit saavat kelvata siihen toistaiseksi, hieman tuunattuina toki.

Tietysti oikeassa pelissä on myös jonkinlainen intro, highscore-näkymät, preferences-osio ynnämuut, mutta sille kaikelle on aika sitten myöhemmin – ensin pitää saada perustoiminnot kasaan. Motivoin itseni lupaamalla, että jos saan tämän applikaation julkaisukuntoon, voin sijoittaa 100 taalaa Applen Developer Programin vuosimaksuun, joka tarvitaan jotta omia softia voi testata puhelimessa – tai, sitten joskus, julkaista App Storessa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: