App Store opettaa

Eka applikaationi Sweetest Kid on nyt ollut reilut pari viikkoa Storessa. Ennen julkaisua koettiinkin muuten jännittäviä hetkiä koskien Sweetest Kidin kohtaloa. Yksityiskohdat lienevät Developer Programin vaitiolosopimuksen alaisia, mutta sanotaanko näin: jos sinun applikaatiosi hylätään muihin kuin ohjelmoinnillisiin syihin vedoten, ja olet perusteluista eri mieltä, ei kannata vielä luopua toivosta. On nimittäin olemassa sellainen instituutio kuin App Review Board – ja yllätys, yllätys, siinä on ihan ihmisiä, jotka oikeasti lukevat (myös ei-tekniset) perustelusi ja joissain tapauksissa jopa kumoavat alkuperäisen hylkäyspäätöksen.

Toimintani on pienimuotoista ja harrastusluonteista, ja omalla taustallani jo App Storeen pääsy alle vuodessa on jo voitto sinänsä. Turha kuitenkaan kieltää, etteikö mahdolliset myyntiluvut kiinnostaisi myös – se Developer Programin kahdeksankymppiä olisi tietysti mukava tienata takaisin. Sweetest Kid on siinä mielessä mainio esimerkkitapaus, etten tehnyt sen suhteen minkäänlaista (tietoista) ennakkomarkkinointia – mainitsin toki useampaan kertaan tulossa olevasta applikaatiosta suosimillani foorumeilla ja sosiaalisessa mediassa, mutta lähinnä siksi että olin asiasta niin innoissani.

Ekojen päivien myynti – ei, nuo luvut eivät ole tuhansia🙂

Ylläolevan kuvan perusteella lienee aika ilmeistä: jos tarkoituksenasi on oikeasti tienata jotain, ei kannata luottaa viidentoista minuutin kuuluisuuteesi (nerokkaan selvänäköinen ennustus Warholilta muuten) App Storen vastajulkaistujen listalla. Tuo ekan päivän ”myyntiryntäys” koostuu omasta testiostostani, ja työkaverini sekä erään tuttavan ostoksesta. Seuraavilta päiviltä  kertyi yhteensä viisi latausta – viimeiset pari jopa aivan tuntemattomilta ihmisiltä, vau🙂

Ihan näin helposti en kuitenkaan halunnut applikaationi jäävän unohduksiin, joten aloin miettimään, miten markkinointibudjetillani (0 € – tosin nyttemmin turvonnut parinkymmenen euron tuntumaan) voisi saada houkuteltua uusia käyttäjiä.

Ensin korvasin kökön Facebook-likeboxin perussiistillä mainossisällöllä applikaation omalla promosivustolla. Selkeämpi url ja seurattavuus Google Analyticsillä olivat isoimmat syyt, miksi sinänsä selkeä iTunes-sivu ei tuntunut riittävän. Joskus aiemmin avaamani Google AdWords -tili mainosti sattumalta juuri samoihin aikoihin 100 € promootiokoodilla, joten käytin sen applikaationi mainontaan kids apps -tyylisillä hakusanoilla. Siitä seurasi vajaat parisataa klikkausta promosivulle, muttei kuitenkaan myyntiä.

Muistelin myös tunnukset pitkään unohduksissa olleeseen Twitter-tiliini ja aloin twiittailemaan applikaatiooni liittyvistä uutisista.

Jonkin aikaa harkittuani linkitin promosivulle jopa sattumalta melko suosituksi nousseesta YouTube-vitsistäni – alkuun mietin, tuleeko sivuille tuolta vääräntyyppistä yleisöä, mutta YouTube Insightin ja oman järkeilyni perusteella tuohon videoon päätyvät muutama tuhatta päivittäistä katsojaa saattavat hyvinkin olla lasten vanhempia, eikä läppävideon katsominen välttämättä sulje pois kiinnostumista ”vakavahenkisestä” applikaatiosta.

Näistä toimenpiteistä on seurannut vaatimattomia kävijämääriä promosivulla, mutta ei 0-1 päivittäistä ostoa enempää tuloksia. Aloin googlailla aiheesta, ja päädyin Moms with Apps -sivulle. Ryhmä edistää pienten perheystävällisiä applikaatioita kehittävien tekijöiden asiaa, ja kelpuuttaa nimestään huolimatta mukaan myös isejä. Ryhmän aktiivisuus ja avuliaisuus yllätti, esimerkiksi pelkästään esittäytymällä jäsenfoorumilla sain yllättäen applikaationi mukaan heidän blogiinsa ja kanssadevaajien Facebook-sivuja promotaan anteliaasti. Genre on ilmeisen rajattu, mutta vastaavanlaisia yhteisöjä löytynee muunkinlaisten applikaatioiden kehittäjien keskuudesta.

Myös muutama arviointipyyntö on vetämässä – hyvillä arvosteluilla voisi kuvitella olevan seurauksena myös myyntiä. Uusien (perhe)applikaatioiden virta on valtava, joten arvioitavaksi pääseminen ei ole ihan itsestäänselvää eikä varsinkaan nopeaa, mutta yksi arvio ”the iPhone Mom”in blogissa on kuulemma jo aikataulutettuna aatonaatoksi. Jännä nähdä, minkälainen arvio sieltä on luvassa…

Olen myös kokeillut yhden päivän väliaikaista ilmaisjakelua (erittäin vaivaton ja yksinkertainen, minuutin homma iTunes Connectissa muuten) ja tulokset olivat myyntimääriin suhteutettuna melko yllättävät.

CyberMondayn ilmaisjakelu: 99 latausta!

Sweetest Kid oli ilmainen yhden päivän ajan (28.11. eli online-kaupan promotoimiseen lanseerattu CyberMonday), minkä seurauksena sitä ladattiin 99 kappaletta. Absoluuttisessa mielessä ei mikään suuri määrä, mutta 0-1 maksulliseen lataukseen verrattuna prosentuaalinen ero on huima. Vaikka ajattelisi, että yksi dollarihan on käytännössä ilmainen, on ero applikaatiomarkkinoilla kaikkea muuta kuin merkityksetön. Kuulin eräästä devaajasta, joka muutti muutama päivä sitten (erittäin monipuolisen ja laadukkaan) applikaationsa ilmaiseksi, ja 1 osto /1–4 päivää -tahti muuttui 15000 globaaliksi lataukseksi muutosta seuraavana päivänä.

Oma kampanjani ei vielä vaikuttanut seuraavien päivien myyntiin, mutta 100 käyttäjää ei vielä olekaan kovin massiivinen alkujoukko. Siksipä ajattelin kokeilla näin joulun alla pidempää giveaway-kampanjaa, josko sillä saisi houkuteltua isomman käyttäjäkunnan, ja sitä kautta applikaation some-ominaisuuksien perusteella myöhemmin myös ostavia asiakkaita. Aloitin kampanjan eilen, joten ensimmäiset lataustilastot pitäisi ilmestyä muutaman tunnin sisällä. Ihan kiinnostavaa nähdä, mitä sieltä paljastuu!

Sweetest Kidin myöhemmät vaiheet selviävät tätä blogia seuraamalla – pysykää kanavalla🙂 Pohdintaa erilaisista ennakkomarkkinoinnin keinoista saattaa olla luvassa myös. Siihen asti: kuulemiin!

4 Responses to App Store opettaa

  1. Ehkä tuosta applikaatiosta voisi tehdä myös Youtube-promovideon?

    • Samuli kirjoitti:

      Totta, promovideo on yksi tärkeimmistä markkinointivälineistä. Koska applikaationi sisältää ominaisuuksia, joita iPhone-simulaattori ei tue, ei screen recording onnistu, vaan hommaa varten pitää järkkäillä videokamera ja sopiva kuvauspaikka sekä ”mallit”. Katsotaan, irtoaisiko tuohon aikaa.

  2. Juha Liikala kirjoitti:

    Moikka Samuli,

    Todella mielenkiintoista (ja itsellenikin ajankohtaista) blogia kirjoittelet! Olen parasta aikaa ensimmäistä app ideaa kuutioimassa ja heti ensi vuoden alusta olisi tarkoitus saada sovellus appstoreen ihmisten ihmeteltäväksi.

    Prosessi poikkeaa tosin sen verran itsellä, että en koodaa sovellusta itse vaan tuo puoli on tarkoitus ulkoistaa ja keskittyä itse enemmän mm. sovelluksen markkinointiin, myynnin testaukseen jne.. Tarjoaako Appstore myyntien seurantaan mitään muita työkaluja kuin tuon myyntimäärän päivittäisen seurannan?

    Oletko tällaiseen törmännyt/tutustunut: http://www.appfigures.com/ ? Äkkiseltään vaikuttaa aika mielenkiintoiselta, mutta koska vakioseurantatyökaluistakaan ei tällä hetkellä ole vielä mitään hajua, niin ei osaa sanoa tuon palvelun tarpeellisuudesta vielä oikeastaan mitään.

    Kiitokset vielä hyvästä artikkelista (löysin blogisi hopeisen omenan keskustelupalstan kautta) ja tsemppiä tuleviin appstore koitoksiin!

    • Samuli kirjoitti:

      Moi Juha,
      Kiitos kommentistasi ja onnea myös omiin koitoksiisi.

      Tuolla iTunes Connectissa on tuo päivänäkymä sekä viikkonäkymä, joissa on valittavissa filtterit ”Free Apps”, ”Paid Apps”, ”In Apps” ja ”Updates”… päivä/viikkokohtaisten myyntilukujen lisäksi on nähtävissä vain ostot jaoteltuna maittain. Eli aika niukkaa esimerkiksi Google Analyticsiin verrattuna… demografiatietoja, mahdollisia App Storeen johtaneita source-urleja tai muitakaan syventäviä tietoja ei ole tarjolla. Olen kuullut tuosta App Figuresista sekä ilmaisesta App Anniesta, mutta en ole itse kokeillut, joten en tiedä saavatko ne App Storen datasta revittyä jotain olennaisesti hyödyllisempää – vai onko kyse vain samojen numeroiden pyörittämisestä vähän erinäköisiin graafeihin.

      Tosiaan, jos aikomus on ihan oikeasti tienatakin, suosittelen panostamaan (myös) ennakkomarkkinointiin ja kenties jopa kerätä kiinnostuneilta yhteystietoja, jotta julkaisupäivän momentum ei mene hukkaan sanan vasta alkaessa leviämään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: